Menurut Edward Dension & Richard Cawthray “packaging design will always need to satisfy a range of objectives, both practical and conceptual. Packaging share the same fundamental purpose, they are significiantly different due to the character of their respective products. Both packages are designed to contain and protect, yet they are very greatly in apperance, texture, graphics, shape, cost and structure.
Menurut Robin Landa “Packaging is a specialized area otf the graphic design profesion. Package designers must be knowledgeable about a range of construction and techinal factors. They must be familiar with materials and their qualites, like glass, plastic, cardboard, paper and metal with manufacturing, safety, display, recycling and packaging regulations as well as printing.”
OBJEKTIF UTAMA DALAM MEREKA BENTUK PEMBUNKUSAN
- menjadikan ia boleh berfungsi
- mengaji bahan yang digunakan dalam proses pembinaan
- memahami konsep guna semula dan kitar semula
- tidak mengabaikan masalah dalam mereka bentuk kedua-dua jenis pembungkusan secara 2-Dimensi dan 3-dimensi
- mempertimbangkan maklumat yang perlu ada pada setiap bahagian bungkusan
- mereka bentuk pembungkusan supaya menarik pengguna dari sudut estetiknya
- membuat kajian bungkusan jenama yang lain
- penggunaan warna yang bersesuaian
- Kordinasi warna dan reka bentuk bersesuaian dengan tema dan isi kandungan bungkusan
- logo & alamat syarikat
- net weight, bar code, alamat syarikat, isi kandungan, logo halal, due date, customer support line dan nama produk.
Menurut Adducci & Keller(2008),
KRITERIA UTAMA BAGI SESEBUAH BUNGKUSAN YANG BERJAYA, iaitu
KRITERIA UTAMA BAGI SESEBUAH BUNGKUSAN YANG BERJAYA, iaitu
Identification-merujuk kepada pengenalan pengguna terhadap produk dan pembungkusan yang dipamerkan
Functionality- keupayaan produk berfungsi.
Personality- maklumat yang direka bentuk ke atas produk bungkusan yang menarik.
Navigation-Merujuk kepada pengguna mengetahui dalam mencari di mana memperolehi produk yang dijual.
No comments:
Post a Comment